Ga naar de inhoud

Vrijspraak: Managen

Wat valt er nou te managen bij een tweemanskantoor, zonder personeel, zou je denken. Op zich valt dat ook reuze mee. Maar er zijn momenten waarop je een en ander goed moet voorbereiden en plannen, wil je de boel niet in de soep laten lopen. Vakanties zijn zo’n voorbeeld. Helemaal als we samen gaan, mijn partner (tevens collega) en ik. En nee, een weekje skiën is meestal geen probleem. Dat is voor een ieder te overzien. Maar gaan we er wat langer van tussen, zoals afgelopen winter 2,5 week naar Zuid-Afrika, dan valt er wel wat te managen, ja. Zo moet je je achtervang regelen, dien je telefonisch bereikbaar te blijven, te checken of je ter plekke wel bereik hebt en of je e-mails wel binnenkomen en ga zo maar door. Ook bereiden we onze cliënten zoveel mogelijk op deze periode voor.

Alhoewel we op afstand zijn, is het niet dat we geheel van de aardbodem verdwenen zijn. Lang leve het online werken van tegenwoordig. Twintig jaar geleden konden we ons deze manier van werken niet voorstellen.  Vragen kunnen gesteld worden aan onze telefoniste. Zij speelt ze per e-mail weer naar ons door. We zullen die vanaf ons vakantieadres zoveel mogelijk beantwoorden en indien we direct in actie moeten komen, doen we dat. Geen probleem. Dus ja, soms valt er wel wat te managen, ook al werken we maar met z’n tweeën. Of misschien wel omdát we maar met z’n tweeën werkzaam zijn.

Meestal zorgen we ervoor dat één van ons op kantoor aanwezig is. Zo gaat manlief binnenkort met vrienden vissen in Noorwegen en zoek ik een maand later een weekje de zon op met een vriendin. We nemen dan elkaars praktijk waar. En onze cliënten hebben er alle begrip voor (gelukkig maar), dat wij ons zo nu en dan ook even moeten opladen om daarna weer fris met hun zaken aan de slag te gaan. Maar het belang van de cliënt staat bij ons altijd voorop. Want zonder cliënten, geen brood op de plank. Lijkt me logisch. Daar hoef je geen manager voor te zijn, toch?

Bron: Hart van Enschede, 13 april 2018