Het was nog niet zo lang geleden een ongeschreven adagium in de van oudsher sjieke beroepsgroep; als advocaat ga je niet met jezelf leuren. Maar de tijden zijn ook voor juristen veranderd. Er is sprake van een toenemende concurrentie, terwijl cliënten mondiger zijn geworden en eerder gaan shoppen. Het dwingt advocaten de boer op te gaan. Corina van Assen en Richard Pril nemen dat letterlijk. Ze vormen partners, al langer privé en sinds kort ook zakelijk in RP Advocatuur.
Ze ontvangen geen klanten op een kantoor, maar gaan naar de mensen toe. „Hiermee houden wij onze kosten laag en kunnen we een concurrerend uurtarief hanteren”, aldus Van Assen (38) en Pril (43). Ze hebben een lange staat van dienst in de advocatuur, leerden elkaar zo’n tien jaar geleden kennen bij een advocatenkantoor in Hengelo. Vervolgens gingen ze beroepsmatig hun eigen weg.
Van Assen werkte bij kantoren in Twente en in Arnhem. Pril sloot, na een dienstverband bij een Twents kantoor, vier jaar geleden als partner aan bij Bolwerk Advocaten in Enschede, het vroegere Bureau voor Rechtshulp. Daar begon hij ook ooit zijn carriere. „Op een gegeven moment had ik het wel gezien in de puur commerciële advocatuur. Daar draait het te veel om uren schrijven, omzetten draaien. Ik wil het anders doen. Wel een zakelijke praktijk, maar met betaalbare tarieven.”
Met hun RP Advocatuur (www.rpadvocatuur.nl) hanteren ze uurtarieven van 169 euro (ex BTW) voor particulieren en 189 euro (ex BTW) voor zakelijke klanten. „Andere kantoren zitten vaak op 200 euro en veel meer. Zeker wanneer ze vergelijkbare specialisaties als wij hebben”, verzekert Corina van Assen, die gespecialiseerd is op het gebied van letselschade. Haar partner geldt als deskundige in het arbeidsrecht. „Beide hebben we daarin de Grotius-opleiding”, voegt Richard Pril toe. „We proberen op allerlei manieren de kosten te drukken. Rijden bijvoorbeeld niet in dikke auto’s. Corina heeft een tweedehandsje, ik een Kia. We zijn ook flexibel in onze tarieven. Als het gaat om een vordering van 2000 euro rekenen we niet het volledige tarief, want dan heb je kans dat er voor de klant weinig tot niets overblijft.”
De rijdende advocaten zeggen dat hun aanpak aanslaat. „We merken dat particulieren het prettig vinden dat we bij hen bij de keukentafel aanschuiven. De zakelijke klant is trots op zijn bedrijf en vindt het mooi ons een beeld van zijn onderneming te kunnen geven.” (B.H.)
(Bron: TC Tubantia, De Ondernemer, 27 september 2013)
Klik voor meer interessante artikelen op: Archief