Ga naar de inhoud

Thuisbezorgd

Sinds de lockdown van afgelopen voorjaar is het aantal maaltijden dat thuis wordt bezorgd explosief gestegen. De horeca ging dicht, restauranteigenaren waren genoodzaakt om op een andere manier hun producten aan de man te brengen. Eén van de grootste thuisbezorgorganisaties zag het aantal orders in de eerste helft van dit jaar met maar liefst 32% stijgen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit heeft mede geleid tot een snel stijgende verkoop van elektrische bezorgfietsen. Naast de bekende standaard e-bike (tot 25 km p.u.) zien wij steeds meer de speedpedelec (tot 45 km p.u.) in het straatbeeld. En daar gebeuren nogal eens ongevallen mee, met alle gevolgen van dien.

Een maaltijdbezorger rijdt met zijn elektrische bezorgfiets een voetganger aan. Deze loopt een dwarsleasie op en heeft forse schade. De restauranteigenaar is aansprakelijk voor het ongeval dat zijn personeelslid veroorzaakt, maar gaat er vanuit dat zijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering de schade vergoedt. En daar gaat hij de mist in, dat is namelijk niet het geval. Elektrische fietsen, die zakelijk worden ingezet, vallen niet onder de standaard aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven. En ook niet onder de wet die regelt dat er voor motorrijtuigen een aansprakelijkheidsverzekering verplicht is.

Er is sprake van een hiaat in het verzekeringsstelsel. Voor zakelijke e-bikes moet een speciale verzekering worden afgesloten. Niet alle ondernemers zijn daarvan op de hoogte. Ook ik merk in mijn praktijk dat sommige maaltijdbezorgers niet goed verzekerd zijn. Met als gevolg dat de ondernemer zelf de schade van het slachtoffer op moet hoesten. En dat kan fors in de papieren lopen, met in een enkel geval zelfs een faillissement van het restaurant tot gevolg. Dus, (bezorg)ondernemer, kijk goed of u wel afdoende verzekerd bent!

Bron: Hart van Enschede, 16 oktober 2020