Gisteren was een zonnige dag. Eén van de zovele dit jaar. Toch regende het. Het regende schaderegelingen. Na maanden van gesteggel en gediscussieer leek het of de zon de houding van verschillende letselschaderegelaars ten  goede had gekeerd. Of  zou het liggen aan de zomervakantie die voor de deur staat? Dat men voor vertrek nog snel even een aantal letselschadezaken wil af ronden, zodat daar na terugkomst geen omkijken meer naar is.

Dit fenomeen zien we in de decembermaand namelijk ook. Nog even voor het einde van het jaar de nodige dossiers afwikkelen. Alhoewel dat ook te maken kan hebben met het nieuwe boekjaar; ook verzekeraars willen zoveel mogelijk het nieuwe jaar met een schone lei beginnen. Maar mijn cliënten en ik zijn blij met de huidige ontwikkeling. Dat is wel eens anders geweest.

Verzekeraars kennen net zoals banken inmiddels het  klappen van de zweep in crisistijd. Ook de letselschadeafdelingen. Veel medewerkers werden ontslagen, terwijl het aantal zaken niet minder werd. Nu het economisch weer beter gaat en er weer financiële middelen zijn om personeel aan te trekken, is het kennelijk lastig om goede mensen te vinden. Overigens tot grote frustratie van de huidige schadebehandelaars. Ze komen gewoonweg niet door het werk heen. Daar waar eerder een reactietermijn van 4-6 weken al normaal werd gevonden, moeten we nu soms zelfs 2-3 maanden (!) wachten op respons.

Er is al letterlijk aan mij gevraagd of ik misschien mensen weet die als schadebehandelaar aan de slag willen gaan. “Stuur ze alsjeblieft naar ons door.” Dus mensen, bij dezen: mocht je je geroepen voelen, het werk in deze branche ligt voor het oprapen. En dan wel op een positieve wijze schades regelen, natuurlijk. Opdat wij samen een zonnige toekomst tegemoet mogen gaan.

Bron: Hart van Enschede, 13 juli 2018