Meteen naar de inhoud

Vrijspraak: Bel me niet

Kent u het? De maaltijdbox? Dé hype tegenwoordig op het gebied van ‘voedselpakketten’. Die pakketten zijn veel te duur natuurlijk en je moet de maaltijden ook nog eens zelf bereiden. Maar, de boodschappen worden geleverd en je eet eens wat anders dan de gebruikelijke hap. Om een 1e gratis box te krijgen moet je een abonnement aangaan en minimaal een 2e pakket afnemen. Je kunt je abonnement tijdelijk ‘on hold’ zetten als je op vakantie bent of gewoon even geen zin hebt in de box. Maar wat als je er helemaal vanaf wilt? Op Facebook las ik dat iemand zo’n abonnement stopgezet had en sindsdien wordt gestalkt door het bedrijf. Hij werd gebeld, gemaild, gebeld en gemaild. Het ging maar door. In het artikel noemde hij deze stalkers ‘foodJehovas’; niet van af te komen dus. Het Bel-me-niet Register biedt geen soelaas. Want dat register geldt niet voor bedrijven waar je in het verleden een abonnement hebt afgesloten (echt waar). Dus wordt u lastig gevallen, nadat u uw krant heeft opgezegd, kunt u daar weinig tegen doen. Aftersales heet dat. En dat mag.

U kunt het bedrijf doorgeven  niet meer gebeld te willen worden. Dit wordt het ‘recht van verzet’ genoemd. Maar ja, wat wordt daarmee gedaan? Niets, waarschijnlijk. En wordt u benaderd voor telefonisch marktonderzoek, dan is het niet eens mogelijk om uw telefoonnummer bij het Bel-me-niet Register te blokkeren. Onderzoekfilter.nl. zou dan uitkomst moeten bieden (ja, ja). Bent u nooit klant geweest bij een bedrijf, maar belt dit bedrijf u toch, ondanks uw inschrijving in het Bel-me-niet Register? Dan kunt u een klacht indienen bij ConsuWijzer. ConsuWijzer verzamelt klachten voor de Autoriteit Consument en Markt (ACM). ACM komt overigens pas in actie als heel veel consumenten over een bedrijf of sector klagen. Om heel eerlijk te zijn, verwacht ik ook daar weinig van. ’t Is net als met de maaltijdbox: lekker dan.

Bron: Hart van Enschede, 11 februari 2016